Column: geluk op de post

Geplaatst op door & onder Column.

Ik stop de wenskaart voor mijn oma in de postbus en voel dat ik een goede daad verricht. Dat heb ik altijd als ik een kaart op de post doe. Ik stuur immers letterlijk een positief bericht de wereld in. En dat kan niet anders dan een kettingreactie van klein geluk veroorzaken.

De postbode

Ik stel me voor dat dit geluk begint bij de postbode. Die is blij als hij mijn vrolijke kaart tussen de vijandige blauwe enveloppen uit vist. Hij bewondert de mooie vormgeving en leest stiekem de tekst die ik er in mijn mooiste handschrift opgeschreven heb. Met een glimlach om zijn gezicht schuift hij de kaart door de brievenbus van mijn oma.

Magneetje op de koelkast

Die ochtend wordt mijn oma verrast door een klein vierkant cadeautje op haar deurmat. Haar dag begint met de wetenschap dat haar kleindochter aan haar heeft gedacht. En dat doet haar goed. Ze schuift de kaart achter een magneetje op de koelkast. Iedere keer als ze er langs loopt, leest ze de tekst en voelt ze zich geliefd.

Soep

Die week brengt mijn oma de buurman een kop zelfgemaakte kippensoep. Dat had ze zich al tijden voorgenomen. ´Ik heb een kaart van mijn kleindochter gekregen´, roept ze terwijl de buurman in de keuken de soep opwarmt. Hij is op zijn beurt vrolijk. Want zijn buurvrouw is vrolijk. En hij hoeft niet te koken.

Tegenwoordig eten mijn oma en haar buurman iedere week samen. Dat heeft mijn oma me laten weten met een kaartje. Dit kaartje gooide mijn postbode laatst met een vrolijke zwaai door mijn brievenbus. Want hij had gelezen wat erop stond. En besloot die dag om zijn moeder ook een kaartje te sturen.

400 miljoen positieve berichten

Elk jaar verspreiden postbodes in Nederland zo´n 400 miljoen wenskaarten. Dat zijn zo´n 400 miljoen positieve berichten. Postbodetassen vol klein geluk. Ik kan me wel een voortstelling maken van wat dat teweeg brengt.

Tikmachine

Over Tikmachine

Tikmachine is copywriter, redacteur en woordkunstenaar. Ze helpt bedrijven en organisaties op een heldere, persoonlijke en esthetische manier met hun doelgroep te communiceren.

Laat een reactie achter

  • (will not be published)

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CAPTCHA afbeelding
*